Constructed 23/9
Näst sista constructed turneringen med Lorwyn blocket legalt, dock är det inte många som spelar med lorwyn här i luleå, och jag personligen kommer inte märka någon skillnad alls till mina lekar.
Decklist:
4 Harm's Way
Varför fungerar leken?
Decklist:
4 Harm's Way
3 Path to Exile
4 Court Homonculus
4 Ethersworn Canonist
4 Esper Stormblade
4 Vedalken Outlander
3 Esperzoa
4 Master of Etherium
4 Ethersworn Shieldmage
2 Sleep
1 Elspeth, Knight-Errant
4 Fieldmist Borderpost
3 Glacial Fortress
1 Gargoyle Castle
8 Plains
7 Island
Sideboard:
Sideboard:
4 Solemn Offering
4 Celestial Purge
4 Negate
3 Flashfreeze
För er som tittat på min leklista tidigare så ser man att jag skaffat de 2 sista Master of Etherium som jag behövde, och lagt till en extra Path to Exile. Idag tänkte jag skriva lite mer om matchupsen och min teori bakom varje matchup istället för att bara presentera resultatet från dem.
Runda 1 vs. Mattias "Megrim" Jakobsson
Mattias spelade en Grixis lek som gick ut till stora delar på att spela mycket discard och unearth, Megrim för att kunna göra extrema mängder skada av Burning Inquiry, kombinerat av att få ner effektiva unearth djur i graveyarden för att sedan slå hårt och skoningslöst. Problemet för honom i våran matchup är dels att jag har Protection from Red, i maindeck, och att jag spelar en väldigt aggresiv lek. Han har inte tid att spela megrim en tur för att det skulle tvinga honom att spendera en runda och ta stora mängder onödig skada. Men om han får komma in i late game så har han övertag, iom att han får spela alla sina gubbar från graven och så. Jag skulle påstå att jag är ganska stor favorit både före och efter sideboard mot denna lek, jag är helt enkelt för aggresiv.
Sideboard: -4 Harm's Way, +4 Celestial Purge
Celestial Purge gör att han inte kan uneartha, fungerar även för att plocka hans Megrim. Den gör helt enkelt allt jag vill göra med Harm's Way och lite till.
2-0
Runda 2 vs. tmheadlines "Jund" (minns inte hans namn, sorry)
Min lek är byggd för att vara lika aggresiv som en Jund lek, med inslag av Protection, vilket gör det tungt för honom, och flying, vilket ger mig yttligare en liten fördel i skaderacet. Sedan att jag stänger ner hans bloodbraids och bituminous blasts med mina cannonists hjälper min situation en del. Efter sideboard har jag yttligare lite hat mot honom i form av Celestial Purge och Flashfreeze, som gör det ännu tyngre för honom att tävla mot min lek.
Sideboard: -4 Harm's Way, -1 Esperzoa, -1 Path to Exile, +4 Celestial Purge, +2 Flashfreeze
I den här matchupen var det hans stora djur som var bekymmer, får han resolva en broodmate eller Hellkite Overlord och de får ligga kvar i spel så är det tungt för mig.
2-1
Runda 3 vs. Jimmy "Time Sieve" Vikberg
Före sideboard är min lek lite sämre än en vanlig aggrolek, jag har 9 ganska döda kort i leken och jag har ingenting att säga till om när han väl får igång sin combo. Före sideboard skulle jag uppskatta att jag vinner ungefär 1/3 eller 1/4, efter sideboard har jag dock allt jag behöver för att han inte ska få igång sin combo utan att tappa någonting av min aggresivitet. Jag spelar en aggresiv lek och han kommer måsta spela många prevent effekter tidigt. Negate är svår att spela runt för honom och är en solklar matchvinnare för min aggresiva lek.
Sideboard: -4 Harm's Way, -3 Path to Exile, -2 Sleep, +4 Negate, +4 Solemn Offering, +1 Celestial Purge
Celestial Purge kan plocka Time Sieve, och se till att han inte kan få tillbaka den med Open the Vaults. Det är dock inte värt att plocka in fler då rent artifact hat eller Negate är strikt bättre i matchupen. Att kunna plocka en borderpost tidigt från honom kan ge mig tiden jag behöver för att vinna. Howling mine är ett mycket bra target då den är en ganska viktig del för honom när han väl kommer igång med sin combo.
2-1
Runda 4 vs. Jakob "Warp World" Moe
Tidigare då jag mött Warp World har jag haft stora problem med att jag inte kan få nog mycket press nog tidigt, och förlorat p.g.a. att jag helt enkelt inte kunnat göra 20 skada i tid. Den här gången har jag äntligen fått tag på de sista delarna till mitt playset av Master of Etherium, dom tillsammans med Ethersworn Cannonist gör att han inte kan rampa nog snabbt och att mina djur sedan överlever bra mot hans Redcap / Siege-Gang, som är den största delen av hans removal. Efter sideboard så har jag några bra svar på hans warpar, jag råkade få veta före turneringen drog igång att han nu körde med Violent Ultimatum i brädan också.
Sideboard: -4 Harm's Way, -1 Esperzoa, -3 Path to Exile, -2 Court Homonculus, +4 Negate, +3 Flashfreeze, +3Celestial Purge
Purge är strikt bättre än Path, att ge honom ett extra land då hans lek går ut på att rampa är livsfarligt. Negate är underbart att ha när jag vet att han tar in Violent Ultimatum, Garruk, Och så plockar det hans viktigaste kort, Warp World.
2-1
Semifinal vs. Jakob "Warp World" Moe
Matcherna varierade lite, men resultatet blev detsamma.
2-1
Final vs. Jimmy "Time Sieve" Vikberg
För er som tittat på min leklista tidigare så ser man att jag skaffat de 2 sista Master of Etherium som jag behövde, och lagt till en extra Path to Exile. Idag tänkte jag skriva lite mer om matchupsen och min teori bakom varje matchup istället för att bara presentera resultatet från dem.
Runda 1 vs. Mattias "Megrim" Jakobsson
Mattias spelade en Grixis lek som gick ut till stora delar på att spela mycket discard och unearth, Megrim för att kunna göra extrema mängder skada av Burning Inquiry, kombinerat av att få ner effektiva unearth djur i graveyarden för att sedan slå hårt och skoningslöst. Problemet för honom i våran matchup är dels att jag har Protection from Red, i maindeck, och att jag spelar en väldigt aggresiv lek. Han har inte tid att spela megrim en tur för att det skulle tvinga honom att spendera en runda och ta stora mängder onödig skada. Men om han får komma in i late game så har han övertag, iom att han får spela alla sina gubbar från graven och så. Jag skulle påstå att jag är ganska stor favorit både före och efter sideboard mot denna lek, jag är helt enkelt för aggresiv.
Sideboard: -4 Harm's Way, +4 Celestial Purge
Celestial Purge gör att han inte kan uneartha, fungerar även för att plocka hans Megrim. Den gör helt enkelt allt jag vill göra med Harm's Way och lite till.
2-0
Runda 2 vs. tmheadlines "Jund" (minns inte hans namn, sorry)
Min lek är byggd för att vara lika aggresiv som en Jund lek, med inslag av Protection, vilket gör det tungt för honom, och flying, vilket ger mig yttligare en liten fördel i skaderacet. Sedan att jag stänger ner hans bloodbraids och bituminous blasts med mina cannonists hjälper min situation en del. Efter sideboard har jag yttligare lite hat mot honom i form av Celestial Purge och Flashfreeze, som gör det ännu tyngre för honom att tävla mot min lek.
Sideboard: -4 Harm's Way, -1 Esperzoa, -1 Path to Exile, +4 Celestial Purge, +2 Flashfreeze
I den här matchupen var det hans stora djur som var bekymmer, får han resolva en broodmate eller Hellkite Overlord och de får ligga kvar i spel så är det tungt för mig.
2-1
Runda 3 vs. Jimmy "Time Sieve" Vikberg
Före sideboard är min lek lite sämre än en vanlig aggrolek, jag har 9 ganska döda kort i leken och jag har ingenting att säga till om när han väl får igång sin combo. Före sideboard skulle jag uppskatta att jag vinner ungefär 1/3 eller 1/4, efter sideboard har jag dock allt jag behöver för att han inte ska få igång sin combo utan att tappa någonting av min aggresivitet. Jag spelar en aggresiv lek och han kommer måsta spela många prevent effekter tidigt. Negate är svår att spela runt för honom och är en solklar matchvinnare för min aggresiva lek.
Sideboard: -4 Harm's Way, -3 Path to Exile, -2 Sleep, +4 Negate, +4 Solemn Offering, +1 Celestial Purge
Celestial Purge kan plocka Time Sieve, och se till att han inte kan få tillbaka den med Open the Vaults. Det är dock inte värt att plocka in fler då rent artifact hat eller Negate är strikt bättre i matchupen. Att kunna plocka en borderpost tidigt från honom kan ge mig tiden jag behöver för att vinna. Howling mine är ett mycket bra target då den är en ganska viktig del för honom när han väl kommer igång med sin combo.
2-1
Runda 4 vs. Jakob "Warp World" Moe
Tidigare då jag mött Warp World har jag haft stora problem med att jag inte kan få nog mycket press nog tidigt, och förlorat p.g.a. att jag helt enkelt inte kunnat göra 20 skada i tid. Den här gången har jag äntligen fått tag på de sista delarna till mitt playset av Master of Etherium, dom tillsammans med Ethersworn Cannonist gör att han inte kan rampa nog snabbt och att mina djur sedan överlever bra mot hans Redcap / Siege-Gang, som är den största delen av hans removal. Efter sideboard så har jag några bra svar på hans warpar, jag råkade få veta före turneringen drog igång att han nu körde med Violent Ultimatum i brädan också.
Sideboard: -4 Harm's Way, -1 Esperzoa, -3 Path to Exile, -2 Court Homonculus, +4 Negate, +3 Flashfreeze, +3Celestial Purge
Purge är strikt bättre än Path, att ge honom ett extra land då hans lek går ut på att rampa är livsfarligt. Negate är underbart att ha när jag vet att han tar in Violent Ultimatum, Garruk, Och så plockar det hans viktigaste kort, Warp World.
2-1
Semifinal vs. Jakob "Warp World" Moe
Matcherna varierade lite, men resultatet blev detsamma.
2-1
Final vs. Jimmy "Time Sieve" Vikberg
Jimmy vann första (som sig bör) och mana torskade de kommande 2, först ingen blå mana, sedan ingen vit. Dock tror jag att jag skulle vunnit båda de matcherna hur som helst då min lek fungerar ruggigt bra mot hans efter sideboard.
2-1
Fick den sista Myciod Shepherden för mitt playset av DCI-foilade sådana nu, får se om jag någonsin använder dem till något bara. Gratz me.
2-1
Fick den sista Myciod Shepherden för mitt playset av DCI-foilade sådana nu, får se om jag någonsin använder dem till något bara. Gratz me.
Varför fungerar leken?
Det är en aggresiv lek, vilket gör att den fungerar ganska bra mot de flesta lekar i sig. Sedan att jag med min sideboard har svar mot de flesta svårigheter som aggresiva lekar kan stöta på är en klar fördel. De må verka som att Harm's Way inte tillför speciellt mycket då jag brädar ut de i nästan alla matcher, men faktum är att före sideboard så är de guldkort, efter sideboard så är de inte fullt lika bra som materialet jag kan ta in istället för dem. I de flesta fall, jag kommer inte byta ut dem och jag kommer inte spela med färre än 4 så länge jag har kvar den här leken. Att kombinera aggresivitet med kontroll gör att leken kan hantera allt den stöter på, det finns ingenting som man inte har svar på och man sätter stor press på sin motståndare under tiden. Det är svårt för leken att få en lika snabb start som andra aggresiva lekar, Haste är en ability som UW saknar. Men när man kombinerar dess relativa snabbhet med backup från kontringar så får man en ganska stabil lek. Den blir dessutom mycket roligare att spela när det inte bara är spela gubbe, vrida på laget, hoppas på det bästa.
Zendikar 22/9
En massa nya kort har tillkommit på spoilern, dock är det inget av det som verkade speciellt spännande. Förutom möjligtvis bilden på Beastmaster Ascension.
http://www.svenskamagic.com/kortbilder/zendikar/beastmasterascension.full.jpg
http://www.svenskamagic.com/kortbilder/zendikar/beastmasterascension.full.jpg
Zendikar 21/9
Kor Cartographer |
![]() ![]() |
Creature - Kor Scout | ![]() |
When Kor Cartographer enters the battlefield, you may search your library for a Plains card, put it onto the battlefield tapped, then shuffle your library. | |
2/2 |
2/2 för 4 mana, även med landfall kort blir den bara tråkig...
Piranha Marsh |
|
Land | ![]() |
Piranha Marsh enters the battlefield tapped. When Piranha marsh enters the battlefield, target player loses 1 life. ![]() ![]() |
Meh, det är väl "okej" men det känns inte värt effekten av att landet kommer in i spel tappat tycker jag.
Ravenous Trap |
![]() ![]() ![]() |
Instant - Trap | ![]() |
If an opponent had three or more cards put into his or her graveyard from anywhere this turn, you may pay ![]() Exile all cards from target player's graveyard. |
Mja, kan ju vara bra mot unearth eller liknande, i de flesta fall tycker jag Relic of Progenitus borde fungera bättre.
Röda boltar som går att återanvända har genom tiderna varit väldigt bra, den här känns hyfsad, inte jättebra direkt men ändå tillräckligt bra för att spelas på i billigare constructed lekar och framför allt limited.
Punishing Fire |
![]() ![]() |
Instant | ![]() |
Punishing Fire deals 2 damage to target creature or player. Whenever an opponent gains life, you may pay ![]() |
Röda boltar som går att återanvända har genom tiderna varit väldigt bra, den här känns hyfsad, inte jättebra direkt men ändå tillräckligt bra för att spelas på i billigare constructed lekar och framför allt limited.
3 nya zendikar kort
Emeria Angel
|
![]() ![]() ![]() |
Creature - Angel | ![]() |
Flying Landfall—Whenever a land enters the battlefield under your control, you may put a 1/1 white Bird creature token with flying into the battlefield. |
|
3/3 |
Me likes, personligen tycker jag den här klår Rampaging Baloths, mana kostnaden gör så otroligt stor skillnad. Ett kvalitativt djur som har en grym ability dessutom. Helt okej, top 3 Landfall so far, eller nåt sånt.
Giant Scorpion |
![]() ![]() |
Creature - Scorpion | ![]() |
Deathtouch | |
1/3 |
Helt okej i limited, 3 toughness och deathtouch brukar fungera fint då.
Disfigure |
![]() |
Instant | ![]() |
Target creature gets -2/-2 until end of turn. |
Trevligt removal, plockar de flesta tidiga hot och kan underlätta riktigt mycket även senare i matchen (din 2/2 mot en Rhox War Monk så vinner du fortfarande duellen, som exempel). Dessutom så verkar Wizards fokusera mer på regeneration, vilket denna dödar helt och hållet. Jag personligen har alltid tyckt mycket bra om River Boa, som nu kommer tillbaka igen, och detta kort är precis vad man vill ha mot den.
Sug på den här leklistan
4 archive trap
4 twincast
4 Trapmaker's Snare
4 Day of Judgement
3 Jace Beleren
4 Safe Passage
4 Angelsong
4 Howling Mine
3 Luminarch Ascension
2 Time Warp
4 Sejiri Refuge
4 Glacial Fortress
2 Gargoyle Castle
8 Island
6 Plains
4 archive trap
4 twincast
4 Trapmaker's Snare
4 Day of Judgement
3 Jace Beleren
4 Safe Passage
4 Angelsong
4 Howling Mine
3 Luminarch Ascension
2 Time Warp
4 Sejiri Refuge
4 Glacial Fortress
2 Gargoyle Castle
8 Island
6 Plains
Zendikar 20/9
Cobra Trap - 4GG
Instant - Trap
If an opponent countered a non-creature spell this turn, you may pay G rathen than pay Cobra Trap's casting cost.
Put four 1/1 green snake creature tokens onto the battlefield.
Inte alltför spännande kort, men kan bli intressant tillsammans med Oran-Rief, the Vastwood.
Unblockable är alltid kul i Limited, aningen dyr för så pass lite power till constructed.
Känns jävligt bra, jag gillar i allmänhet tutors, och det finns många spelbara traps att hämta med den.
Vid första anblick kanske den här inte verkar alltför intressant. Jag tycker personligen att den verkar galet bra, varför?
Inte alltför spännande kort, men kan bli intressant tillsammans med Oran-Rief, the Vastwood.
AEther Figment |
![]() ![]() |
Creature - Illusion | ![]() |
Kicker 3 Aether figment is unblockable If aether figment was kicked, it enters the battlefield with two +1/+1 counters on it. |
|
1/1 |
Unblockable är alltid kul i Limited, aningen dyr för så pass lite power till constructed.
Trapmaker's Snare |
![]() ![]() |
Instant | ![]() |
Search your library for a trap card, reveal it, and put it into your hand. Then shuffle your libary. |
|
#74/249 |
Känns jävligt bra, jag gillar i allmänhet tutors, och det finns många spelbara traps att hämta med den.
Vampire Hexmage |
![]() ![]() |
Creature - Vampire Shaman | ![]() |
First strike Sacrifice Vampire Hexmage: Remove all counters from target permanent. |
|
#114/249 | 2/1 |
Vid första anblick kanske den här inte verkar alltför intressant. Jag tycker personligen att den verkar galet bra, varför?
306.5c The loyalty of a planeswalker on the battlefield is equal to the number of loyalty counters on
it.
306.5c The loyalty of a planeswalker on the battlefield is equal to the number of loyalty counters on it.
1 nytt kort
Det lönar sig tydligen att kolla olika spoilers. Dels upptäckte jag att korten jag skrev om tidigare idag kan ha fått fel namn på gatheringmagic.com spoilern, de stämmer inte överens med namnen på samma kort på mtgsalvation.com i alla fall.
Det här hittade jag nu på mtgsalvation, det kan vara ett ganska mysigt sideboardkort mot många av mono-svarts stora bekymmer känns det som. Det kommer knappast vara ett kort av starkt värde, men för alla vampyrälskare är det något att spika fast på brädan ändå.
Sadistic Sacrament |
![]() ![]() ![]() |
Sorcery | ![]() |
Kicker ![]() ![]() Search target player's library for up to three cards, exile them, then that player shuffles his or her library. If Sadistic Sacrament was kicked, instead search that player's library for up to fifteen cards, exile them, then that player shuffles his of her library. |
Det här hittade jag nu på mtgsalvation, det kan vara ett ganska mysigt sideboardkort mot många av mono-svarts stora bekymmer känns det som. Det kommer knappast vara ett kort av starkt värde, men för alla vampyrälskare är det något att spika fast på brädan ändå.
Zendikar 18/9
Hellkite Charger - 5RR
Creature - Dragon
Flying, Haste
Whenever Hellkite Charger attacks, you may pay 5RR. If you do, untap all creatures you control. After this phase, there is an additional combat phase.
Jag tror inte någon kommer vilja spela en 5/5 för 7 som man måste spendera 7 mana till varje runda för att han ska bli bra i constructed. Men snacka om limited bomb! Inte nog med att han slår för 5 flying direkt han kommer in i spel, han måste bort, annars slår han för 10 till rundan efter.
Burst Lightning - R
Jag tror inte någon kommer vilja spela en 5/5 för 7 som man måste spendera 7 mana till varje runda för att han ska bli bra i constructed. Men snacka om limited bomb! Inte nog med att han slår för 5 flying direkt han kommer in i spel, han måste bort, annars slår han för 10 till rundan efter.
Burst Lightning - R
Instant
Kicker 4 (You may pay an additional 4 as you cast this spell.)
Kicker 4 (You may pay an additional 4 as you cast this spell.)
Burst Lightning deals 2 damage to target creature or player, If Burst Lightning was kicked, deal 4 damage instead.
Det första som man kommer att tänka på att jämföra det här kortet med är såklart Lightning Bolt, och den är svår att ersätta. Detta kort är helt klart ingen ersättning till Lightning Bolt, men det är ett ganska trevligt tillskott skulle jag vilja säga. Till en början gör den i princip allt man vill göra med den, 2 däng i en blocker eller liknande, och senare i matchen så kan man få den att dubbla sin effekt om man har mana till det. Som sagt, ingen ersättning direkt, men trevligt tillskott.
Unstable Replication - 2UU
Det första som man kommer att tänka på att jämföra det här kortet med är såklart Lightning Bolt, och den är svår att ersätta. Detta kort är helt klart ingen ersättning till Lightning Bolt, men det är ett ganska trevligt tillskott skulle jag vilja säga. Till en början gör den i princip allt man vill göra med den, 2 däng i en blocker eller liknande, och senare i matchen så kan man få den att dubbla sin effekt om man har mana till det. Som sagt, ingen ersättning direkt, men trevligt tillskott.
Unstable Replication - 2UU
Sorcery
Kicker 5 (You may pay an additional 5 as you cast this spell.)
Put a token that is a copy of target Creature onto the battlefield. If Unstable Replication was kicked, instead put five of those tokens onto the battlefield.
Hur coolt skulle det inte vara att kopiera en Broodmate Dragon 5 gånger, för att få in totalt 10 4/4:or? Eller kanske Turntimber Ranger, så man får in (om jag inte misstar mig) 5 7/7:or och 25 2/2:or. 9 mana och beroende av ett annat kort, men det är i sig 85 i Power. Men i ärlighetens namn så får man nog inte chans att spela kicker kostnaden på den speciellt ofta. Så är den bättre än Clone? och i så fall varför? Tidigare har Clone varit bra just för att det har i grunden varit en creature med 0 i power, vilket gör att Reveilark har kunnat få in den i spel från graveyarden för att sedan kunna kopiera något fint djur i spel. Nu roterar larken ut från standard så clone tappar en del av sin power. Sedan så bestämmer man med den här ett target när man spelar den, vilket gör att en Terminate eller liknande ganska enkelt skulle fizzla spellen. Coolhetsfaktorn är enorm, men jag tror inte att den kommer bli spelbar på samma sätt som Clone varit spelbar på sista tiden.
Oran-Rief, the Vastwood
Hur coolt skulle det inte vara att kopiera en Broodmate Dragon 5 gånger, för att få in totalt 10 4/4:or? Eller kanske Turntimber Ranger, så man får in (om jag inte misstar mig) 5 7/7:or och 25 2/2:or. 9 mana och beroende av ett annat kort, men det är i sig 85 i Power. Men i ärlighetens namn så får man nog inte chans att spela kicker kostnaden på den speciellt ofta. Så är den bättre än Clone? och i så fall varför? Tidigare har Clone varit bra just för att det har i grunden varit en creature med 0 i power, vilket gör att Reveilark har kunnat få in den i spel från graveyarden för att sedan kunna kopiera något fint djur i spel. Nu roterar larken ut från standard så clone tappar en del av sin power. Sedan så bestämmer man med den här ett target när man spelar den, vilket gör att en Terminate eller liknande ganska enkelt skulle fizzla spellen. Coolhetsfaktorn är enorm, men jag tror inte att den kommer bli spelbar på samma sätt som Clone varit spelbar på sista tiden.
Oran-Rief, the Vastwood
Land
Oran-Rief, the Vastwood enters the battlefield tapped.
Tap: Add G to your mana pool.
Tap: Put a +1/+1 counter on each green creature that entered the battlefield this turn.
helt otroligt kort, tillsammans med tokens så blir den här enormt bra, och den är inte legendary heller så det skulle gå att pumpa många djur väldigt mycket. Jag tror helt klart att den här får se en hel del speltid.
Æther Tempest
helt otroligt kort, tillsammans med tokens så blir den här enormt bra, och den är inte legendary heller så det skulle gå att pumpa många djur väldigt mycket. Jag tror helt klart att den här får se en hel del speltid.
Æther Tempest
Instant
Kicker 1U (You may pay an additional 1U as you cast this spell)
Return target nonland permanent to it's owner's hand. If Æther Tempest was kicked, draw a card.
En ny Repulse, med alternativet att spela den billigare utan att dra kort, och dyrare för att kunna ta hand om annat än bara djur. 4 mana. Ja, okej, Cryptic Command roterar ut, men det här är inte ett alternativ! Cryptic gjorde så mycket mer än bara bounce+draw. Nej tack.
Return target nonland permanent to it's owner's hand. If Æther Tempest was kicked, draw a card.
En ny Repulse, med alternativet att spela den billigare utan att dra kort, och dyrare för att kunna ta hand om annat än bara djur. 4 mana. Ja, okej, Cryptic Command roterar ut, men det här är inte ett alternativ! Cryptic gjorde så mycket mer än bara bounce+draw. Nej tack.
Exile spells ftw!
För er som inte har sett eller brukar följa The Magic Show (http://www.youtube.com/watch?v=l1rPqgtmC8c) så kan jag rekommendera det starkt, många saker som jag ofta inte tänkt på brukar de ta upp där.
Mindbreak Trap, denna underbara nya fina "kontring" Exilar spells, vilket betyder att den biter på Great Sable Stag, Banefire, Spellbreaker Behemoth, Volcanic Fallout och resten av de där ytterst irriterande "can't be countered" korten.
Mindbreak Trap, denna underbara nya fina "kontring" Exilar spells, vilket betyder att den biter på Great Sable Stag, Banefire, Spellbreaker Behemoth, Volcanic Fallout och resten av de där ytterst irriterande "can't be countered" korten.
BG Landfall
Jag skissade lite snabbt ihop en Grön-Svart Landfall lek med några av dom mysigaste korten från spoilern såhär blev resultatet:
Creatures: (25 st)
Creatures: (25 st)
4 River Boa
4 Bloodghast
4 putrid leech
4 Harrow
4 Maelstorm pulse
4 Oracle of Mul Daya
3 Ob Nixilis, the Fallen
3 Rampaging Baloths
2 Sorin Markov
4 BG fetch
4 Terramorphic Expanse
4 Savage land
6 forest
6 swamp
4 Lotus Cobra
4 River Boa
4 Bloodghast
4 putrid leech
4 Oracle of Mul Daya
2 Ob Nixilis, the Fallen
3 Rampaging Baloths
Spells: (6 st)
Spells: (6 st)
2 Harrow
4 Maelstorm pulse
Planeswalkers: (5st)
Planeswalkers: (5st)
2 Sorin Markov
3 Garruk Wiltspeaker
Land: (24st)
4 BG fetch
4 BG fetch
4 Terramorphic Expanse
4 Savage land
6 forest
6 swamp
Tanken med leken är att spela aggresivt med billiga kvalitativa djur, och sedan kunna droppa en bomb i form av Sorin eller Något av Landfall djuren, Med lite tur kan man få ut Rampaging Baloths i runda 3, Cobra i spel, fetch (2 mana), Harrow (+4 mana), Det krävs såklart en del speltestning men det känns som en bra grund för den här typen av lek.
Tanken med leken är att spela aggresivt med billiga kvalitativa djur, och sedan kunna droppa en bomb i form av Sorin eller Något av Landfall djuren, Med lite tur kan man få ut Rampaging Baloths i runda 3, Cobra i spel, fetch (2 mana), Harrow (+4 mana), Det krävs såklart en del speltestning men det känns som en bra grund för den här typen av lek.
Zendikar 17/9
Lotus Cobra - 1G
Creature - Snake
Landfall - Whenever a land enters the battlefield under your control, you may add one mana of any color to your mana pool.
2/1
Det här känns som ett mycket intressant kort, och förtjänar att vara mythic rare. Det här är det första landfall kortet som verkligen tilltalar mig, trots att den är grön. Tillsammans med alv-shamanen dom släppt tidigare också så går det att rampa ganska rejält ganska snabbt. Otroligt spännande kort, jag väntar med spänning på lekar och combos med det här kortet. Jag tror att den kan bli spelbar i vintage tillsammans med fastbond också, dock har jag inte nog bra koll på formatet för att veta om man faktiskt spelar den längre, så jag låter framtiden avslöja hur det blir med den saken.
Det här är tveklöst den bästa och intressantaste landfall abilityn som hittils släppts.
Pyromancer Ascension - 1R
Det här känns som ett mycket intressant kort, och förtjänar att vara mythic rare. Det här är det första landfall kortet som verkligen tilltalar mig, trots att den är grön. Tillsammans med alv-shamanen dom släppt tidigare också så går det att rampa ganska rejält ganska snabbt. Otroligt spännande kort, jag väntar med spänning på lekar och combos med det här kortet. Jag tror att den kan bli spelbar i vintage tillsammans med fastbond också, dock har jag inte nog bra koll på formatet för att veta om man faktiskt spelar den längre, så jag låter framtiden avslöja hur det blir med den saken.
Det här är tveklöst den bästa och intressantaste landfall abilityn som hittils släppts.
Pyromancer Ascension - 1R
Enchantment
Whenever you cast an instant or sorcery spell that has the same name as a card in your graveyard, you may put a quest counter on Pyromancer Ascension.
Whenever you cast an instant or sorcery spell while Pyromancer Ascension has two or more quest counters on it, you may copy that spell.
Jag har svårt att se att den här blir spelad alls, det är för svårt att få igång kortet. Det skulle kanske gå att spela tillsammans med blått kortdrag, i de format där det finns bra kortdrag som inte är restrictat, men jag har svårt att tro att man någonsin vill spela med ett såhär pass långsamt kort i något av dom formaten.
Jag har svårt att se att den här blir spelad alls, det är för svårt att få igång kortet. Det skulle kanske gå att spela tillsammans med blått kortdrag, i de format där det finns bra kortdrag som inte är restrictat, men jag har svårt att tro att man någonsin vill spela med ett såhär pass långsamt kort i något av dom formaten.
Constructed 16/9
Jag hade inte byggt någon ny lek sen senast, så jag körde på min UW esper aggro igen.
Decklist:
Runda 2 vs. Johan "Jund" Brännström
Jag minns tyvärr inte mycket mer av matcherna än att jag blev uppäten av pulsar och ihjälslagen av Alver och Leeches. 0-2 förlust ganska snabbt.
Sideboard: -1 Jace Beleren, -1 Esperzoa, -1 Harm's Way, -4 Court Homonculus (jag är lite osäker på hur många jag drog ut av varje), +4 Celestial Purge, +3 Flashfreeze
Runda 3 vs. Jonatan "Mill" Henriksson
Jonatan hade byggt en UB mill lek, jag såg en Arcane Sanctum också men jag är osäker på om han faktiskt hade något vitt i leken. I första matchen så fick han milla mig ganska friskt, men det räckte inte för att överleva mot mina mängder av smådjur som attackerade.
Sideboard: -4 Harm's Way, +4 Celestial Purge
I andra fick jag en ganska långsam start, men Jonatan var fast på land och var tvungen att använda all mana till att pumpa ut 0/1 tokens och regga sin Drudge Skeleton, jag drog lite bättre och kunde till slut flyga in vinst med 2st Esperzoa.
Runda 4 vs. Daniel "Polygenitus" Havnesköld
Daniel spelade Pontus "Polygenitus" lek, men kom inte riktigt överens med den. I första matchen fick jag ut många djur, och han fick inte någon sweeper som han kunde rensa brädet med, Jag tror han hade en polymorph till att få ut Progenitus, men var tvungen att använda sin mana till fog effekter, inte ens en Gargoyle Castle hade han tid att spela in, då jag spelade lite för jobbiga hot som han valde att kontra istället.
Sideboard: -4 Harm's Way, +4 Negate
I andra matchen så fick jag köra några mulligans, jag höll en tveksam hand på 5 kort, med Gargoyle Castle och en Borderpost som Mana källor, ett basic land så skulle jag kunna spela ut hela min hand dock. On the draw så chansade jag, men då jag inte hade fått ut ett andra land i runda 7 så scoopade jag.
I tredje fick jag lite stabilare mana, Daniel satt med en Martial Coup för att rensa min armé, men hade inte fått 2 vita mana källor, så kanske lite tur, men det gick vägen i alla fall.
Kvartsfinal vs. Kenneth "Soldier" Kullbranth (hoppas att det är rätt)
Kenneth vann tärningskastet och fick börja, en monsterstart med Vanguard runda 1, Akrasan Squire + yttligare en Vanguard runda 2 och Honor of the Pure i runda 3. Genom en mirakulös giv av mig så fick jag ut båda mina Master of Etherium med aggro djur som lyckades slå in 20 skada före han gjorde detsamma på mig. Hade han fått en runda till hade jag förmodligen varit toast.
Kenneth droppade andra matchen då han behövde fara hem så vi fick aldrig chans att mötas efter sideboard.
Semifinal vs. Nils "Treefolk" Lindberg
I första matchen fick Nils en bra start med Harbinger och Doran, och fick slå hårt och snabbt, Jag lyckades stabilisera någorlunda på 2 liv och trots att han hade en Behemoth Sledge i spel och gått upp till 37 liv (tror jag det var) så var jag nära på att vända matchen, jag drog fler djur än honom, och Esperzoa + Ethersworn Shieldmage såg till att mina djur inte kunde dö mot hans. Efter en lång och utdragen duell, jag hade fått ner han till 10 liv och själv ligga på stabila 1 så anföll han med en 20/20 Trample Lifelink, 18/18 Trample och några fler småsaker. Jag hade nästan nog med toughness på mina djur för att skydda mot all skada, men lite skada kom igenom och trots att jag hade 2st Harm's Way på handen så räckte det inte för att överleva.
Sideboard: -1 Jace Beleren, +1 Flashfreeze
Andra matchen var inte så spännande, Nils fick inte en nog snabb draw och flying är jobbigt för hans lek. Jag minns inte mycket från matchen alls om jag ska vara ärlig.
Tredje matchen fick Nils börja med att dra Mulligans ner till 4 kort, varav alla var land. Hans otroliga topdecking skills gjorde det hela till en intressant match i alla fall, med Doran och +1/+1 indestructable i spel så var jag tvungen att spela defensivt med shieldmages för att överleva, 2st Stormblades flög in en del skada i honom och efter en Harm's Way för att rädda lite skada från mig och göra lite extra i honom fick jag precis ihjäl honom med ett sista anfall och en Harm's Way från en Birds of Paradise blocker till honom själv. Mycket bra match, och otroliga topdecking skills från Nils. Precis på gränsen att jag lyckades överleva och peta in den sista skadan.
Final vs. Micke (Jag minns inte hur man skulle stava hans namn, sorry) "Jund" Olofsson
Första matchen var inte mycket att hurra över, Micke saknade röd mana och jag tror inte att han fick spela en enda spell på hela matchen.
Sideboard: -1 Jace Beleren, +1 Celestial Purge
Andra matchen fick han ut en 2/1 Jund Hackblade i runda 2. Matchen avgjordes främst av en spelmiss från Mickes sida, en Fallout då jag hade en Master of Etherium i spel så att alla mina djur tålde 3 och bara dödade hans egna hackblade. Min master fick sedan smaka en Terminate och en ny fallout skulle rensa brädet från mina då 3 djur, men en Harm's Way som targetade honom själv räddade 2 av dom och drog ner honom till 2 liv, inte mycket att göra åt saken, tråkigt att vinna på misstag dock.
Mycket bra turnering, många roliga matcher! Treefolks är något jag kommer minnas länge framöver!
Scourglass har fungerat strålande för mig tidigare, men den här turneringen hade jag i alla lägen velat ha något annat kort i dess ställe. Jace behöver bytas ut mot en Elspeth och Scourglass mot Master of Etherium, sen är leken där jag vill att den ska vara, trots att jag hittils aldrig fått spela Sleep i en faktisk match så tror jag fortfarande starkt på kortet, det gäller bara att dra den.
Mest missnöjd med: Jag fick aldrig spela Sleep.
Decklist:
4 Harm's Way
2 Path to Exile
4 Court Homonculus
4 Ethersworn Canonist
4 Esper Stormblade
4 Vedalken Outlander
3 Esperzoa
2 Master of Etherium
4 Ethersworn Shieldmage
2 Sleep
2 Scourglass
1 Elspeth, Knight-Errant
1 Jace Beleren
4 Fieldmist Borderpost
3 Glacial Fortress
1 Gargoyle Castle
8 Plains
7 Island
Sideboard:
Sideboard:
4 Solemn Offering
4 Celestial Purge
4 Negate
3 Flashfreeze
Runda 1 vs. Jimmy "Combo" Vikberg
Runda 1 vs. Jimmy "Combo" Vikberg
Jimmy hade byggt en ny Time Sieve lek, i första matchen så fick jag snabbt slå ner honom till 6 liv. Några turer av fog effekter senare så fick han ut en glassdust hulk (från en Open the Vaults tror jag) och började ta extra turer, fick ner mig till 6 liv, tappade ut sig efter att ha fått in 3 artefakter (och skulle ta en extra tur med Time Sieve efter det också) så fick jag spela 3st Harm's Way för att redirecta skadan från Glassdusten till nyllet på honom. Lucky draw att få 3 st.
Sideboarding: -4 Harm's Way, -2 Sleep, -2 Scourglass, +4 Solemn Offering, +4 Negate
I andra matchen fick Jimmy en dålig start, ingen Howling Mine och trots att han fick ta ett gäng extra turer så var det tungt för honom att komma igång, men till slut fick han ut Tezzeret och slog mig med 4st 5/5 Artifact Creatures. Jag hade då 7 land i spel, varav ett var Gargoyle Castle, Försökte spela en Path to Exile i den ena (den som var utklädd till Time Sieve), men möttes av en Cancel, Jag offrade då mitt slott för att blocka ett av djuren och överleva med ynka 5 liv. Han spelade en Time Warp med sina kvarvarande 5 mana, men kunde inte få till något mer hot, så jag fick slå in den sista skadan. Av dom 8 sideboard kort jag hade dragit in så fick jag bara dra en Solemn Offering, men det kändes aldrig värt att spela den så den fick sitta på handen genom hela matchen.Sideboarding: -4 Harm's Way, -2 Sleep, -2 Scourglass, +4 Solemn Offering, +4 Negate
Runda 2 vs. Johan "Jund" Brännström
Jag minns tyvärr inte mycket mer av matcherna än att jag blev uppäten av pulsar och ihjälslagen av Alver och Leeches. 0-2 förlust ganska snabbt.
Sideboard: -1 Jace Beleren, -1 Esperzoa, -1 Harm's Way, -4 Court Homonculus (jag är lite osäker på hur många jag drog ut av varje), +4 Celestial Purge, +3 Flashfreeze
Runda 3 vs. Jonatan "Mill" Henriksson
Jonatan hade byggt en UB mill lek, jag såg en Arcane Sanctum också men jag är osäker på om han faktiskt hade något vitt i leken. I första matchen så fick han milla mig ganska friskt, men det räckte inte för att överleva mot mina mängder av smådjur som attackerade.
Sideboard: -4 Harm's Way, +4 Celestial Purge
I andra fick jag en ganska långsam start, men Jonatan var fast på land och var tvungen att använda all mana till att pumpa ut 0/1 tokens och regga sin Drudge Skeleton, jag drog lite bättre och kunde till slut flyga in vinst med 2st Esperzoa.
Runda 4 vs. Daniel "Polygenitus" Havnesköld
Daniel spelade Pontus "Polygenitus" lek, men kom inte riktigt överens med den. I första matchen fick jag ut många djur, och han fick inte någon sweeper som han kunde rensa brädet med, Jag tror han hade en polymorph till att få ut Progenitus, men var tvungen att använda sin mana till fog effekter, inte ens en Gargoyle Castle hade han tid att spela in, då jag spelade lite för jobbiga hot som han valde att kontra istället.
Sideboard: -4 Harm's Way, +4 Negate
I andra matchen så fick jag köra några mulligans, jag höll en tveksam hand på 5 kort, med Gargoyle Castle och en Borderpost som Mana källor, ett basic land så skulle jag kunna spela ut hela min hand dock. On the draw så chansade jag, men då jag inte hade fått ut ett andra land i runda 7 så scoopade jag.
I tredje fick jag lite stabilare mana, Daniel satt med en Martial Coup för att rensa min armé, men hade inte fått 2 vita mana källor, så kanske lite tur, men det gick vägen i alla fall.
Kvartsfinal vs. Kenneth "Soldier" Kullbranth (hoppas att det är rätt)
Kenneth vann tärningskastet och fick börja, en monsterstart med Vanguard runda 1, Akrasan Squire + yttligare en Vanguard runda 2 och Honor of the Pure i runda 3. Genom en mirakulös giv av mig så fick jag ut båda mina Master of Etherium med aggro djur som lyckades slå in 20 skada före han gjorde detsamma på mig. Hade han fått en runda till hade jag förmodligen varit toast.
Kenneth droppade andra matchen då han behövde fara hem så vi fick aldrig chans att mötas efter sideboard.
Semifinal vs. Nils "Treefolk" Lindberg
I första matchen fick Nils en bra start med Harbinger och Doran, och fick slå hårt och snabbt, Jag lyckades stabilisera någorlunda på 2 liv och trots att han hade en Behemoth Sledge i spel och gått upp till 37 liv (tror jag det var) så var jag nära på att vända matchen, jag drog fler djur än honom, och Esperzoa + Ethersworn Shieldmage såg till att mina djur inte kunde dö mot hans. Efter en lång och utdragen duell, jag hade fått ner han till 10 liv och själv ligga på stabila 1 så anföll han med en 20/20 Trample Lifelink, 18/18 Trample och några fler småsaker. Jag hade nästan nog med toughness på mina djur för att skydda mot all skada, men lite skada kom igenom och trots att jag hade 2st Harm's Way på handen så räckte det inte för att överleva.
Sideboard: -1 Jace Beleren, +1 Flashfreeze
Andra matchen var inte så spännande, Nils fick inte en nog snabb draw och flying är jobbigt för hans lek. Jag minns inte mycket från matchen alls om jag ska vara ärlig.
Tredje matchen fick Nils börja med att dra Mulligans ner till 4 kort, varav alla var land. Hans otroliga topdecking skills gjorde det hela till en intressant match i alla fall, med Doran och +1/+1 indestructable i spel så var jag tvungen att spela defensivt med shieldmages för att överleva, 2st Stormblades flög in en del skada i honom och efter en Harm's Way för att rädda lite skada från mig och göra lite extra i honom fick jag precis ihjäl honom med ett sista anfall och en Harm's Way från en Birds of Paradise blocker till honom själv. Mycket bra match, och otroliga topdecking skills från Nils. Precis på gränsen att jag lyckades överleva och peta in den sista skadan.
Final vs. Micke (Jag minns inte hur man skulle stava hans namn, sorry) "Jund" Olofsson
Första matchen var inte mycket att hurra över, Micke saknade röd mana och jag tror inte att han fick spela en enda spell på hela matchen.
Sideboard: -1 Jace Beleren, +1 Celestial Purge
Andra matchen fick han ut en 2/1 Jund Hackblade i runda 2. Matchen avgjordes främst av en spelmiss från Mickes sida, en Fallout då jag hade en Master of Etherium i spel så att alla mina djur tålde 3 och bara dödade hans egna hackblade. Min master fick sedan smaka en Terminate och en ny fallout skulle rensa brädet från mina då 3 djur, men en Harm's Way som targetade honom själv räddade 2 av dom och drog ner honom till 2 liv, inte mycket att göra åt saken, tråkigt att vinna på misstag dock.
Mycket bra turnering, många roliga matcher! Treefolks är något jag kommer minnas länge framöver!
Scourglass har fungerat strålande för mig tidigare, men den här turneringen hade jag i alla lägen velat ha något annat kort i dess ställe. Jace behöver bytas ut mot en Elspeth och Scourglass mot Master of Etherium, sen är leken där jag vill att den ska vara, trots att jag hittils aldrig fått spela Sleep i en faktisk match så tror jag fortfarande starkt på kortet, det gäller bara att dra den.
Mest missnöjd med: Jag fick aldrig spela Sleep.
Mest nöjd med: Första matchen mot Doran, roligare match har jag inte spelat på länge.
2 Nya zendikarkort 16/9
2 Nya kort släpptes nyss såg jag.
Journey to Nowhere - 1W
Enchantment
When Journey to Nowhere enters the battlefield, exile target creature.
When Journey to Nowhere leaves the battlefield, return the exiled creature to the battlefield under its owner's control.
Helt klart trevligt kort, en ny oblivion ring som bara plockar djur, jag skulle föredra O-ringen framför den här till constructed för att kunna plocka planeswalkers, men man ska ändå inte underskatta 1 manas skillnad, helt klart godkänd. Och till limited kan man aldrig få för mycket removal.
Spell Pierce - U
Helt klart trevligt kort, en ny oblivion ring som bara plockar djur, jag skulle föredra O-ringen framför den här till constructed för att kunna plocka planeswalkers, men man ska ändå inte underskatta 1 manas skillnad, helt klart godkänd. Och till limited kan man aldrig få för mycket removal.
Spell Pierce - U
Instant
Counter target noncreature spell unless its controller pays 2.
Trevlig ny negate, fint tillskott och alternativ till nämnda kort. Inte mycket annat att säga.
Trevlig ny negate, fint tillskott och alternativ till nämnda kort. Inte mycket annat att säga.
Zendikar 16/9
Tjo, bootar upp min magic blogg med att kommentera de 3 nya kort som släpptes idag.
Vid första anblick känns det som att den här borde vara riktigt awesome i kombination med tokens som man kan sacca bort, den ger evasion så man kan piska in ganska fin skada på motståndaren och indestructible så motståndaren inte kan fucka upp dig. Problemet som jag ser det är att du måste få matchen till en punkt där du faktiskt har tokens att sacca, du tjänar rejält på att du får +1/+1 och flying, indestructible är helt klart inte att underskatta heller. Om motståndaren spelar aggresivt kommer du behöva pumpa tokens för att blocka och inte dö, inte tjäna fler djur då du måste sacca ett varje runda. I limited känns den ännu sämre, då man inte har möjlighet att forma leken på samma sätt som i constructed heller. Och mythic rare? lite overkill va? Jag hoppas att det är något jag missat med kortet, men jag har svårt att tro att den kan bli spelbar.
Ett land som kommer in tappat och ger 1 liv, det känns som ett bra tillskott till 2-färgade lite långsammare lekar, men jag tror dom flesta kommer vilja ha länder som inte kommer in tappade eller ger fler färger på mana i hur formatet ser ut nu, jag tror inte dom kommer bli speciellt spelade i constructed. Däremot är det ett underbart tillskott till limited formatet, och jag tror att dom kommer bli ganska eftertraktade i drafts. Zendikar behöver lite mana fix, harrow är najs, men bara om man spelar grönt. Trippelländerna i Shards var ofta first picks, jag tror inte dom här kommer värderas lika högt då de bara ger 2 färger. Helt klart ett bra kort för budget lekar dock, så länge man inte kör en riktigt aggresiv lek så kan de spelas i alla lekar, även fast det finns bättre alternativ om man har en djup plånbok.
Terra Stomper - 3GGG
Creature - Beast
Terra Stomper can't be countered.
Trample
8/8
Tjockt djur som inte kan kontras. Det känns som att man sett det här förut, jag blev inte överväldigad direkt. Helt klart en bomb i limited, men inte något jag skulle vilja röra med en "11 foot pole" i constructed, han är helt enkelt för lätt att ta hand om, och kräver att man är ganska djupt grön i sin lek. Trample är visserligen najs på tjocka djur, men jag skulle ändå föredra 9/9 med shroud från M10 i dom allra flesta fall, bara dubbelgrön och shroud är en bättre ability för att få behålla han i spel än vad "can't be countered" är, speciellt efterssom att det spelas väldigt lite kontringar i standard och kommer spelas ännu mindre nu när cryptic roterar.
Eldrazi Monument - 5
Artifact
Creatures you control get +1/+1, have flying, and are indestructible.
At the beginning of your upkeep, sacrifice a creature. If you can't, sacrifice Eldrazi Monument.
Vid första anblick känns det som att den här borde vara riktigt awesome i kombination med tokens som man kan sacca bort, den ger evasion så man kan piska in ganska fin skada på motståndaren och indestructible så motståndaren inte kan fucka upp dig. Problemet som jag ser det är att du måste få matchen till en punkt där du faktiskt har tokens att sacca, du tjänar rejält på att du får +1/+1 och flying, indestructible är helt klart inte att underskatta heller. Om motståndaren spelar aggresivt kommer du behöva pumpa tokens för att blocka och inte dö, inte tjäna fler djur då du måste sacca ett varje runda. I limited känns den ännu sämre, då man inte har möjlighet att forma leken på samma sätt som i constructed heller. Och mythic rare? lite overkill va? Jag hoppas att det är något jag missat med kortet, men jag har svårt att tro att den kan bli spelbar.
Akoum Refuge
Land
Akoum Refuge enters the battlefield tapped.
When akoum Refuge enters the battlefield, you gain 1 life.
Tap: Add B or R to your mana pool.
Ett land som kommer in tappat och ger 1 liv, det känns som ett bra tillskott till 2-färgade lite långsammare lekar, men jag tror dom flesta kommer vilja ha länder som inte kommer in tappade eller ger fler färger på mana i hur formatet ser ut nu, jag tror inte dom kommer bli speciellt spelade i constructed. Däremot är det ett underbart tillskott till limited formatet, och jag tror att dom kommer bli ganska eftertraktade i drafts. Zendikar behöver lite mana fix, harrow är najs, men bara om man spelar grönt. Trippelländerna i Shards var ofta first picks, jag tror inte dom här kommer värderas lika högt då de bara ger 2 färger. Helt klart ett bra kort för budget lekar dock, så länge man inte kör en riktigt aggresiv lek så kan de spelas i alla lekar, även fast det finns bättre alternativ om man har en djup plånbok.