Decklist till Pyromancer Control

4 Pyromancer's Ascension
4 Violent Outburst
4 Naya Charm (nyckelkort till combon)
4 Bloodbraid Elf
4 Captured Sunlight
4 Day of Judgement
Tänkbara
Exploding Borders - Mana är viktigt, och den kan göra upp till 5 skada i ett kort, 2 kopierade såna för game. (kör domain länder)
Elemental Appeal - kul kort, men RRRR är lite väl att ta i?
Vengeful Rebirth - Gör skada samtidigt som den ger dig kort tillbaka
Garruk Wildspeaker - Mana acceleration (Mana är grymt viktigt för den här leken)
Ajani Vengeant - Passar in till kontroll temat som leken har
Cobra Trap - Kan vara fin att kopiera, speciellt om man spelar på Garruk, dessutom ett billigt hot då dina ascensions ryker.
Spore Burst - Variant av Cobra Trap, bättre om man spelar på fetch och borders, och inte räknar med att få spela cobra trap för dess trap kostnad
Demolish - Land Destruction efter brädan, kan vara avgörande mot warp world eller liknande
För att leken ska fungera vettigt måste man få in Pyromancer's Ascension med tillhörande counters så snabbt som möjligt, jag tror att den här basen blir det som har störst chans att lyckas bra. Nyckeln till leken är att få dubbla naya charm's tillsammans med ascensionen i spel. Det jag skrev om fog igår är totalt felaktigt, då naya charm själv kan fungera som en fog.

24 Givna kort, ändra inte på dessa!!
4 Pyromancer's Ascension
4 Violent Outburst
4 Naya Charm (nyckelkort till combon)
4 Bloodbraid Elf
4 Captured Sunlight
4 Day of Judgement

Alla andra kort i leken måste kosta 4 mana eller mer, då du inte vill cascadea in i dem, det är bra om man använder en strategi som gör att man kan sideboarda om till aggro eller liknande, som Mattias föreslog. Min personliga favorit bland dessa kort just nu är Garruk, då leken kan bli ganska mana intensiv. Annars känns Vengeful Rebirth som ett ganska bra alternativ, den gör 2 saker i ett, men lite dyr.

Tänkbara
Exploding Borders - Mana är viktigt, och den kan göra upp till 5 skada i ett kort, 2 kopierade såna för game. (kör domain länder)
Elemental Appeal - kul kort, men RRRR är lite väl att ta i?
Vengeful Rebirth - Gör skada samtidigt som den ger dig kort tillbaka
Garruk Wildspeaker - Mana acceleration (Mana är grymt viktigt för den här leken)
Ajani Vengeant - Passar in till kontroll temat som leken har
Cobra Trap - Kan vara fin att kopiera, speciellt om man spelar på Garruk, dessutom ett billigt hot då dina ascensions ryker.
Spore Burst - Variant av Cobra Trap, bättre om man spelar på fetch och borders, och inte räknar med att få spela cobra trap för dess trap kostnad
Demolish - Land Destruction efter brädan, kan vara avgörande mot warp world eller liknande

Det här är vad jag skulle arbeta utifrån om jag hade velat spela leken nu:

Spells:
4 Pyromancer's Ascension
4 Violent Outburst
4 Naya Charm
4 Bloodbraid Elf
4 Captured Sunlight
4 Day of Judgement
3 Garruk Wiltspeaker
3 Ajani Vengeant
3 Cobra Trap
2 Vengeful Rebirth

Land:
4 Jungle Shrine
4 Rootbound Crag
4 Sunpetal Grove
4 Arid Mesa
3 Forest
3 Plains
3 Mountain

Sideboard:
4 Woolly Thoctar
4 Wild Nacatl
4 Jund Hackblade
3 Naya Hushblade

(Sideboarden är inte så väl genomtänkt, men det är något att jobba från i alla fall)

Kommentarer
Postat av: Mattias

Ser intressant ut. En egen take på det hela än vad som lagts upp i tråden. Ser mys ut och ska testa proxa grejen. Kommer också bygga en riktig version med tight budget och "slösa" en onsdag på den. Helt klart värt om man får igång kombon 1 match :)

Tack för kollen på leken. Requestar mer när jag hittar något annat mys :)

2009-10-10 @ 22:48:02
Postat av: Neverest

Alltså, varför vill du spela med 16 ascensions? Jag tycker att det borde räcka med outburst + ascension så du får 8 i leken. Captured sunlight kan man ju också ha men jag tycker inte att den också MÅSTE leda till ascension.

Som det ser ut nu tycker jag att det verkar svinenkelt att få ut ascension, men se'n då? Alla instants och sorceries kostar 3+, hur får du counters på ascension? Jag skulle vilja ta ut bloodbraid och planeswalkers för harrow, intimidation bolt, branching bolt och/eller volcanic fallout. Branching bolt kan nog vara riktigt bra i metat nu, insåg jag nyss. Blir stabilare med harrow, den kostar bara 1 effektiv mana mot tur 4-6, så då kan du dra harrow (ge +counter) samt cascade-spell på samma tur. Vengeful rebirth är väl ok men exilar ju sig själv. Jag är lite skeptisk till den.



Själv är jag mer inne på U/R. Ponder, lightning bolt, time warp, divination, kontringar. Tur 1 ponder/bolt, T2 ascension, T3 ponder/bolt och öppet för negate/flashfreeze tycks mig ganska hyfsat ändå. Osså kopiera time warp se'n. Droool Fast då kanske man vill spela howling mine för att dra mera? Ska jag försöka knåpa ihop en leklista?

2009-11-21 @ 14:24:43
Postat av: Mangler

När jag guldfiskade med den här leken så fick jag alltid slut på spells eller threats ganska snabbt om man inte fick in en ascension i spel ganska snabbt. Jiv spelade en Grixis version av pyromancer leken på våran senaste turnering som var lite stabilare, den var inte lika beroende av att träffa ascensionen i tur 2 som den är när man väljer att spela naya färgerna. Troligtvis så är det bra att försöka hålla sig till Grixis och framför allt billigare spells med kortdrag, jag tror fortfarande att cascade är en väldigt bra metod för att få spela så många spells som möjligt för att få in dina ascensions eller få dom aktiva, dock så har du nog helt rätt i att den där versionen jag postade troligtvis inte skulle fungera så bra, även fast man får spela oändligt med spells.

2009-11-21 @ 22:54:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0