Pyromancers ascension
"Jag läser gärna bloggen då jag har stor respekt för din insikt i spelet överlag. Jag skulle vilja se lite mer decktech och just nu särskilt kommentarer på följande idé om Pyro Ascension: http://community.wizards.com/go/thread/view/75842/20204277/LuckyCharms%5BAscensionRecursion%5D?num=10&pg=1 verkar intressant och väldigt rolig att spela. Tror du den kan top4 här i Luleå eller t.o.m. på lite högre nivå?"
Mycket intressant lek, jag tänkte börja med att lista fördelar och nackdelar med leken.
Fördelar:
Nackdelar:
Jag hoppas att jag har fel för att leken verkar otroligt cool att spela, men jag tror inte att leken kommer fungera till en större magic turnering, den är helt enkelt för svår att få igång och för beroende av några få kort i leken. I de leklistor som listades på sidan så har de endast lightning bolt, thought hemorhage och blightning som gör skada till spelare alls, och det räcker om du får spela dem oändligt antal gånger, men så fort du möter något som kan sabotera det, då blir det plötsligt väldigt svårt att vinna (thought hemo, relic of progenitus, random enchantment removal). Även om leken fungerar bra före sideboard så finns det helt enkelt för mycket hat mot leken efter sideboard, celestial purge äter leken till frukost, lunch, middag och alla möjliga former av mellanmål däremellan.
För att få en sådan här lek att fungera stabilt mot det mesta även efter sideboard (jag räknar med att de kommer ta in enchantment removal o.s.v.) så måste man nästan spela blått, countermagic är det bästa försvaret för att skydda din pyromancer's ascension, vilket är livsviktig att ha för att leken ska fungera. Blått är bra att ha till leken för att få in lite kortdrag och lite försvar till leken, så du kan överleva tills du får igång din combo. Problemet då är att det blir lite för många färger att spela, och leken blir ändå långsammare. Det gör att man måste spela Day of Judgement och många andra former av creature removal för att ha en chans att överleva mot aggresivare lekar, och mot andra kontroll-lekar ger man dem bara nog mycket tid att bygga upp det board-position som de vill åstakomma för att vinna matchen.
Helt enkelt, med en 4-färgad mana bas (vilket jag tror är lite overkill för leken, jag tror naya färgat räcker) så kommer du troligtvis inte få in din ascension förrän runda 3, med extrema mängder tur så kanske du har aktiverat den till runda 5 (förutsatt att du drar kort som en gud), och även då har du ganska få kort i leken som är direkt farliga, dessutom så finns det inte något bra sätt att hantera shroud, så en enkel deft duelist kan totalt förstöra hela matchen.
Det kan vara en grymt rolig köksbordslek, man får spela massor av kort och det är i allmänhet alltid roligt, men den är för långsam och för svår att trigga för att den ska fungera bra på en turnering tror jag. Man måste spendera så pass många turer på att bygga upp sin egen board position och på den tiden kommer din motståndare ha haft lika mycket tid att bygga upp sin, och det är troligt att för varje cantrip du spelar för att få igång din lek så spelar din motståndare ett hot du helst vill svara på.
Det finns ett kort som kan göra att den här leken skulle fungera hyfsat bra, och även då gäller det att leken kommer från ingenstans och överraskar folk så att det inte har svar på det i sideboarden.
Fog
Eller fog-effekter i allmänhet, den bästa är mest troligt Safe Passage då du i så fall kan använda dig av violent outburst och Demonic Dread för att säkert cascadea in i Ascensionen (man kommer vilja få in ascension i runda 3 i den här leken, belive you me) i kombination med Pyromancer's Ascension och Naya Charm gör att när du väl får igång din kombo, så kommer inget djur någonsin kunna skada dig igen, förutsatt att de inte spelar Unstable Footing. Burn lekar går att hantera då du har Captured sunlight för lifegain, de är dock lite tvivelaktiga då de kan träffa din fog-effekt, men man behöver spela så många spells som möjligt för att ha så pass stor chans som möjligt att få igång ascensionen.
Leken tål att testas, helt klart, jag har dock väldigt svårt att föreställa mig att den skulle platsa på en turnering. Om man missbrukar cascade så mycket man kan så kan det hända att leken fungerar, det är dock svårt att skydda sin ascension från enchantment hat efter sideboard, och det är främst det som gör att leken inte någonsin kommer bli turneringsduglig i mina ögon.
Jag har garanterat upprepat mig 715 ggr och skrivit massa totalt irrelevanta saker, men det är skit ni får leva med, jag tänker inte korrekturläsa mig själv.
Precis sånt här är riktigt intressant att läsa! Ett alternativ till Anti-sideboard är att göra som någon i tråden föreslog och sideboarda om till aggro för att helt vända på steken(hihi) och göra motståndarens brädning helt värdelös. Kunde det vara något eller är manabasen för iffy för att något sånt skulle få plats på ett 15korts bräde?
Det som är troligast att sideboarda in mot "pyro-combo" är förmodligen celestial purge, och då gör det inte något att du sideboardar in till aggro, deras sideboarding kommer fortfarande fungera ganska fint. Jund Har Maelstorm Pulse som hanterar allt man behöver hantera, Det spelas väldigt lite "ren" enchantment removal just nu. Och Relic of Progenitus sabbar fortfarande stora delar av leken som du vill ha kvar efter sideboard (om den nu någonsin kommer spelas seriöst i constructed).
Första tanken som slår mig är just att leken VERKLIGEN rider på 1 kort (eller ja, har väl visserligen 4st av det kortet). Hur skulle leken fungera utan Ascension liksom?