Zendikar 16/9
Tjo, bootar upp min magic blogg med att kommentera de 3 nya kort som släpptes idag.
Vid första anblick känns det som att den här borde vara riktigt awesome i kombination med tokens som man kan sacca bort, den ger evasion så man kan piska in ganska fin skada på motståndaren och indestructible så motståndaren inte kan fucka upp dig. Problemet som jag ser det är att du måste få matchen till en punkt där du faktiskt har tokens att sacca, du tjänar rejält på att du får +1/+1 och flying, indestructible är helt klart inte att underskatta heller. Om motståndaren spelar aggresivt kommer du behöva pumpa tokens för att blocka och inte dö, inte tjäna fler djur då du måste sacca ett varje runda. I limited känns den ännu sämre, då man inte har möjlighet att forma leken på samma sätt som i constructed heller. Och mythic rare? lite overkill va? Jag hoppas att det är något jag missat med kortet, men jag har svårt att tro att den kan bli spelbar.
Ett land som kommer in tappat och ger 1 liv, det känns som ett bra tillskott till 2-färgade lite långsammare lekar, men jag tror dom flesta kommer vilja ha länder som inte kommer in tappade eller ger fler färger på mana i hur formatet ser ut nu, jag tror inte dom kommer bli speciellt spelade i constructed. Däremot är det ett underbart tillskott till limited formatet, och jag tror att dom kommer bli ganska eftertraktade i drafts. Zendikar behöver lite mana fix, harrow är najs, men bara om man spelar grönt. Trippelländerna i Shards var ofta first picks, jag tror inte dom här kommer värderas lika högt då de bara ger 2 färger. Helt klart ett bra kort för budget lekar dock, så länge man inte kör en riktigt aggresiv lek så kan de spelas i alla lekar, även fast det finns bättre alternativ om man har en djup plånbok.
Terra Stomper - 3GGG
Creature - Beast
Terra Stomper can't be countered.
Trample
8/8
Tjockt djur som inte kan kontras. Det känns som att man sett det här förut, jag blev inte överväldigad direkt. Helt klart en bomb i limited, men inte något jag skulle vilja röra med en "11 foot pole" i constructed, han är helt enkelt för lätt att ta hand om, och kräver att man är ganska djupt grön i sin lek. Trample är visserligen najs på tjocka djur, men jag skulle ändå föredra 9/9 med shroud från M10 i dom allra flesta fall, bara dubbelgrön och shroud är en bättre ability för att få behålla han i spel än vad "can't be countered" är, speciellt efterssom att det spelas väldigt lite kontringar i standard och kommer spelas ännu mindre nu när cryptic roterar.
Eldrazi Monument - 5
Artifact
Creatures you control get +1/+1, have flying, and are indestructible.
At the beginning of your upkeep, sacrifice a creature. If you can't, sacrifice Eldrazi Monument.
Vid första anblick känns det som att den här borde vara riktigt awesome i kombination med tokens som man kan sacca bort, den ger evasion så man kan piska in ganska fin skada på motståndaren och indestructible så motståndaren inte kan fucka upp dig. Problemet som jag ser det är att du måste få matchen till en punkt där du faktiskt har tokens att sacca, du tjänar rejält på att du får +1/+1 och flying, indestructible är helt klart inte att underskatta heller. Om motståndaren spelar aggresivt kommer du behöva pumpa tokens för att blocka och inte dö, inte tjäna fler djur då du måste sacca ett varje runda. I limited känns den ännu sämre, då man inte har möjlighet att forma leken på samma sätt som i constructed heller. Och mythic rare? lite overkill va? Jag hoppas att det är något jag missat med kortet, men jag har svårt att tro att den kan bli spelbar.
Akoum Refuge
Land
Akoum Refuge enters the battlefield tapped.
When akoum Refuge enters the battlefield, you gain 1 life.
Tap: Add B or R to your mana pool.
Ett land som kommer in tappat och ger 1 liv, det känns som ett bra tillskott till 2-färgade lite långsammare lekar, men jag tror dom flesta kommer vilja ha länder som inte kommer in tappade eller ger fler färger på mana i hur formatet ser ut nu, jag tror inte dom kommer bli speciellt spelade i constructed. Däremot är det ett underbart tillskott till limited formatet, och jag tror att dom kommer bli ganska eftertraktade i drafts. Zendikar behöver lite mana fix, harrow är najs, men bara om man spelar grönt. Trippelländerna i Shards var ofta first picks, jag tror inte dom här kommer värderas lika högt då de bara ger 2 färger. Helt klart ett bra kort för budget lekar dock, så länge man inte kör en riktigt aggresiv lek så kan de spelas i alla lekar, även fast det finns bättre alternativ om man har en djup plånbok.
Kommentarer
Trackback